sveika.lt
Maistas

Geriamas vanduo, jo reikšmė organizmui ir kiek reikia išgerti vandens per dieną

Vandens lašas
Vanduo

Šiandieninėje rinkoje perpildytoje įvairių gaiviųjų gėrimų, daugybe rūšių kavos, arbatos ar energetinių gėrimų. Geriamas vanduo praranda savo patrauklumą, galbūt todėl didelė dalis žmonijos kenčia nuo dehidratacijos. Vargu ar vandens poreikis gali būti pervertintas, Vanduo yra vienas iš svarbiausių mūsų organizmo elementų, tiksliau antras pagal svarbumą po deguonies. Mūsų kūną sudaro 70% skysčių, o kraują ir smegenis net 90%. Todėl reguliarus vandens gėrimas yra būtinas geram organizmo funkcionavimui.

Nauji tyrimai įrodė, kad vandens gėrimas, kai esate ištroškęs, pagerina smegenų veiklą ir smegenų reakcijos laiką apie 14%. Taip pat vanduo turi didelę įtaką mūsų nuotaikai, vandens trūkumas (dehidratacija) gali pasireikšti bloga nuotaika ir juntama įtampa.

Mūsų energijos lygis priklauso nuo vandens, buvo mediciniškai įrodyta, kad kūno skysčių sumažėjimas 5%, sumažins mūsų energijos kiekį 25% – 30%, O 15% skysčių netekimas gali sukelti mirtį. Mūsų kepenys vandenį naudoja versti riebalus į energiją, kurią organizmas naudoja įvairiais tikslais (judėjimas, organų funkcionavimas). Manoma, kad maždaug 80% populiacijos kenčia dėl energijos trūkumo, sukelto nedidelės dehidratacijos.

Vandens funkcijos žmogaus organizme

  • Vanduo perneša svarbiausias medžiagas į ląsteles, tai yra deguonį, vitaminus, mineralus ir gliukozę
  • Vanduo pašalina nereikalingas medžiagas iš organizmo, tokias kaip toksinai
  • Vanduo dalyvauja biocheminiame skaidyme, kai mes valgome ir transportuoja maistines medžiagas
  • Sureguliuoja kūno temperatūrą
  • Vanduo sutepa sąnarius, jis taip pat veikia amortizatorius mūsų akims, smegenims ir stuburo smegenims.

Dehidratacija

Kasdien vidutiniškai netenkame maždaug 2,8 l skysčių. 100 ml – 200 ml prarandame vien per kojų padus. 400 ml – 800 ml prarandam kvėpuojant, kadangi plaučiai visada turi būti sudrėkinti. Prakaituojant prarandam apie 400 ml skysčių, o su šlapimu pašalinam apie 1,5 l. Žmogaus kūnas nekaupia vandens rezervų, todėl būtina reguliariai jį gerti.

Organizmo signalai perspėjantys, kad organizmas neteko per daug skysčių yra sąnarių skausmas, skrandžio skausmas ir opos, nugaros skausmas, energijos nebuvimas. Skysčių trūkumą galima pastebėti pagal šlapimo spalvą, esant tamsiai geltonai šlapimo spalvai, reiktų padidinti vandens gėrimą, kadangi žmogaus šlapimas turėtų būti bespalvis arba vos gelsvas. O paskutinis signalas, esant dideliam skysčių trūkumui, yra išdžiūvusi burna, po to šis troškulio pojūtis pradeda nebeveikti ir atsistato tik gavus pakankamai vandens. Taip pat reiktų žinot, kad su amžiumi troškulio pojūtis palaipsniui mažėja, todėl atsiranda didesnė tikimybė organizmo dehidratacijai

Kiek vandens gerti?

Rekomenduojama mažiausia paros vandens norma yra maždaug 30 ml vienam kūno kilogramui, tad jei sveriate 70 kg, turėtumėte išgerti bent 2,1 l vandens per dieną. Taip pat reiktų atsižvelgti į fizinį aktyvumą, lytį, nes vyrams dėl didesnės raumenų masės vandens reikia šiek tiek daugiau. Reiktų žinoti, kad kiti gėrimai, kaip sultys, kava, arbata ir panašiai nesiskaito, nes organizmas juos priima kaip maistą, ne skysčius. O geriant kavą, vandens poreikis tik padidėja, kadangi kava veikia kaip diuretikas.

Keletas vandens gėrimo taisyklių

  1. Išgerkite stiklinę vandens prieš eidami miegoti ir vos tik atsikėlę, kadangi miegant organizmas natūraliai išeikvoja skysčių. Taip pat stiklinė vandens ryte pašalins per naktį susikaupusius toksinus.
  2. Stenkitės gurkšnoti vandenį visą dieną, tai geriau nei išgerti 2 stiklines iš kart, kadangi organizmas turi daugiau laiko jį įsisavinti ir tai sukels mažiau streso jūsų širdžiai (ypač jei sergate širdies liga).
  3. Nelaukite, kol tapsite ištroškę, kadangi troškulys atsiranda jau netekus nemažai skysčių ir atsiradus skysčių disbalansui organizme.
  4. Gerkite daugiau vandens, kai yra karšta ar mankštinatės, maždaug 500 ml papildomai, treniruotei nuo 30 min iki 1 valandos.
  5. Gerkite daugiau vandens, kai sergate, tai padės organizmui greičiau atsistatyti po įvairių infekcijų.
  6. Vandenį gerkite 30min iki valgio ir praėjus 1 valandai po valgio, taip vanduo netrukdys virškinimo procesams.

Vandens nauda

  • Suteikia energijos ir mažina nuovargį – kadangi smegenys sudarytos daugiausiai iš vandens, tai vanduo jums padės galvoti, susikoncentruoti ir būti budresniems.
  • Gali padėti numesti svorio – vanduo yra visiškai nekaloringas gėrimas, jis mažina alkį ir skatina metabolizmą.
  • Valo toksinus – vanduo padeda atsikratyti toksinų per šlapimą ar prakaitą, tai mažina tikimybę susidaryti inkstų akmenims ir atsirasti šlapimo takų infekcijai.
  • Gerina odos būklę – vanduo drėkina odą, palaiko ją šviežią ir švelnią.
  • Vanduo būtinas virškinti maistą ir apsaugo nuo vidurių užkietėjimo,
  • Stiprina imuninę sistemą – Dideli išgerto vandens kiekiai padeda apsisaugoti nuo gripo, vėžio ar net širdies priepuolio.
  • Apsaugo nuo galvos skausmo – jei skauda galvą, pabandykite išgerti vandens, kadangi dehidratacija yra dažna galvos skausmo (migrenos) priežastis.
  • Sumažina mėšlungio ir sąnarių problemų tikimybę – vanduo palaiko sąnarius suteptus ir gerina raumenų elastingumą.
  • Padeda augti raumenims – vanduo nuneša deguonį į ląsteles, įskaitant ir į tas, kurios sudaro raumenis, todėl gerdami vandenį galėsite dirbti sunkiau ir ilgiau.

4 komentarai

Spauskite čia, kad galėtumėte komentuoti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

KMI skaičiuotuvas