Prakaitavimas miegant – priežastys ir gydymas

Prakaitavimas miegant - priežastys ir gydymas

Bendrosios praktikos gydytojai dažna susiduria su pacientų nusiskundimais dėl naktinio prakaitavimo. Prakaitavimas miegant laikomas sutrikimu, jei miegate normalios temperatūros kambaryje, užsikloję ne per stora antklode, tačiau vis tiek prabundate suprakaitavę, o jūsų drabužiai, gal net ir patalynė, būna šlapi.

Kaip veikia prakaitavimas?

Prakaitavimas yra natūrali kūno vėsinimo sistema skirta išvengti organizmo perkaitimo. Smegenų pagumburis reguliuoja mūsų kūno temperatūrą, panaudodamas daugiau nei du milijonus prakaito liaukų tam, kad mūsų kūnas galėtų atvėsti. Sportuojant, būnant karštoje aplinkoje, ar kai vidinė žmogaus temperatūra tampa per aukšta, pagumburis siunčia signalą liaukoms, kad šios išskirtų prakaitą. Vandeningam prakaitui garuojant per odą, organizmas išskiria šilumos energiją, kuri palaipsniui atvėsina kūną.

Prakaitavimo miegant priežastys

Prakaitavimas miegant gali būti sukeliamas daugelio priežasčių. Kad išsiaiškintų būtent jūsų priežastį, gydytojas turėtų detaliai įvertinti jūsų ligos istoriją ir atlikti atitinkamus tyrimus, kad atmestų ar patvirtintų vienų ar kitų ligų tikimybę. Žemiau pateikiame keletą dažniausių naktinio prakaitavimo priežasčių.

Menopauzė

Tai itin dažna prakaitavimo miegant priežastis, kuri pasireiškia 48-55 metų amžiaus moterims. Menopauzės metu moterims dažnai pasireiškia karščio ar prakaito bangos, kurios gali ištikti ir miegant.

Padidėjęs prakaitavimas (idiopatinė hiperhidrozė)

Tai būsena, kuomet kūnas chroniškai gamina per daug prakaito be jokios galimai identifikuojamos medicininės priežasties.

Infekcijos

Viena dažniausiai su naktiniu prakaitavimu asocijuojamu infekcijų – tuberkuliozė. Taip pat padidinti prakaitavimą miegant gali bakterinės infekcijos, tokios kaip endokarditas (širdies vožtuvų uždegimas), osteomielitas (kaulų uždegimas). Be to padidėjęs prakaitavimas gali pranešti apie žmogaus imunodeficito virusą.



Vėžys

Prakaitavimas miegant yra kai kurių vėžio formų ankstyvi simptomai. Dažniausia vėžio forma, asocijuojamos su padidėjusiu prakaitavimu – limfoma. Žmonėms, kuriems dar nediagnozuotas vėžys, kartu su padidėjusiu naktiniu prakaitavimu pasireiškia ir nepaaiškinamas svorio kritimas bei karščiavimas.

Vaistai

Tam tikrų vaistų vartojimas gali sukelti prakaitavimą miegant. Vienas dažniausiai pasitaikančių atvejis – kai prakaituojama naktį geriant antidepresantus: 8-12% žmonių, vartojančių antidepresantus, skundžiasi miego ar prakaitavimo miegant sutrikimais. Taip pat ir kiti psichiatriniai vaistai gali sukelti naktinį prakaitavimą. Be to karščiavimo mažinimui geriami vaistai, tokie kaip aspirinas, paracetamolis taip pat dažnai sukelia prakaitavimą naktį.

Hipoglikemija

Hipoglikemija – organizmo būklė, kai gliukozės kiekis kraujyje yra per mažas. Stipriai nukritus cukraus kiekiui kraujyje nakties metu, gali pasireikšti prakaitavimas.

Hormonų sutrikimai

Prakaitavimas gali būti pastebimas su keletu hormoninės veiklos sutrikimų, tarp kurių ir feochromocitoma (funkciškai aktyvus antinksčių šerdinės dalies navikas), karcinoido sindromas (būklė, kurios metu į kraują išskiriami specifiniai hormonai), hipertireozė (būklė, kai skydliaukės aktyvumas stipriai išauga ir ji pradeda gaminti per daug hormonų).

Neurologiniai susirgimai

Nors tai ir nėra dažnas atvejis, tačiau neurologiniai susirgimai, tarp kurių yra disrefleksija, insultas, autonominė neuroaptija, taip pat gali sukelti naktinį prakaitavimą.

Prakaitavimo miegant gydymas

Prakaitavimo miegant gydymas tiesiogiai priklauso nuo priežasties, dėl ko prakaituojama nakties metu. Tai galėtų būti hormonų reguliavimas, vaistų keitimas, tam tikros ligos ar infekcijos gydymas. Jei gydytojai nenustatė jums konkrečios prakaitavimo priežasties, tuomet prakaitavimo miegant galime bandyti išvengti prevencinėmis priemonėmis:

  • miegokite vėsioje, gerai vėdinamoje aplinkoje;
  • naudokite natūralaus pluošto, ne sintetinę, lengvą patalynę;
  • venkite alkoholio, kofeino, aštraus maisto, stenkitės nevalgyti likus 2-3 valandoms iki miego;
  • praktikuokite meditaciją, kvėpavimo pratimus, atlikite juos prieš eidami miegoti ar prabudę naktį, jei prabudote suprakaitavę;
  • užsiimkite aktyvia fizine veikla;
  • palaikykite normalų kūno svorį;
  • gerkite daug vandens dienos metu (maždaug 35 ml. kiekvienam kūno kilogramui).

Prakaitavimas naktį yra dažna, itin erzinanti priežastis, dažniausiai siejama su šiltesnėmis, nei žmogui komfortiškomis miego sąlygomis (kambario temperatūra, vėdinimu, patalyne bei drabužiais). Tačiau žmonės, kurie pastebi, kad jų prakaitavimui miegant nedaro įtakos higieniniai miego aplinkos veiksniai arba prakaitavimas yra pernelyg gausus ir nevaldomas, turėtų nedelsdami kreiptis į gydytoją.

Parašykite komentarą