sveika.lt
Sveikata

Stresas, kaip jį įveikti?

Stresas
Stresas

Kas yra stresas?

Stresas, tai būsena, su kuria, nori nenori, susiduria visi žmonės. Tai yra apsauginė fiziologinė ir psichologinė organizmo reakcija, dažniausiai, į nepatogią situaciją. Trumpalaikis stresas organizmui gali būti netgi naudingas, pavyzdžiui, jeigu susižeidžiate, tada organizmas momentaliai suaktyvina imuninę sistemą ir ji padeda susitvarkyti su sužeidimu (saugo nuo svetimkūnių patekimo į kraują, skatina žaizdos gijimą).  Taip pat negalima vienpusiškai teigti, kad stresas yra blogai, kadangi dauguma žmonių, kurie planuoja sau atostogas susiduria su didesniu ar mažesniu stresu, bet jie tai jau buvo numatę ir galbūt net gali tuo pasimėgauti.

Stresas tampa pavojingas, kai žmogus su juo negali susitvarkyti. Nuolatinis stresas ar įtampa turi neigiamą poveikį imuninei sistemai ir gali išvesti iš rikiuotės visą organizmą bei paskatinti fizinių ir psichologinių ligų vystymąsi. Todėl svarbu išmokti, kaip suvaldyti nemalonų stresą, nes negalima jo visiškai atsikratyti, kadangi jis mums būtinas, bet tik mažais kiekiais, o ne dideliais. Sunkaus daikto kėlimas – stresinė situacija, tada stresas mums pagelbsti, jis raumenims ir kaulams suteikia daugiau jėgos, kad lengviau įveiktumėme tą svorį. Bet kas gali padėti įveikti tą „blogąjį“ stresą, kuris gali apsunkinti mūsų gyvenimą?:

Išmokite priimti stresą

Jeigu yra tikimybė, kad gresia stresas, susitaikykite su jo neišvengiamumu. Jeigu stresas yra nelauktas, jis smogs jums stipriau nei tada, jei jo tikėsitės, ir būsit su ta mintim susigyvenęs.

Planuokite

Pabandykite įvesti šiek tiek tvarkos į savo gyvenimą. Kasdien susiplanuokite savo dieną, viskas pareikalaus daug mažiau įtampos, jei nepamiršite padaryti kokio nors darbo ar tiksliai laikysitės savo plano – tai įves šiek tiek harmonijos į jūsų gyvenimą.

Subalansuokite savo mitybą

Subalansuota ir pilnavertė mityba padės organizmui lengviau atremti žalingą streso poveikį. Ypač svarbu išlaikyti tinkamą Omega-3 ir Omega-6 riebalų rūgščių balansą, kadangi Omega-6 perteklius gali pasėti dirvą uždegiminio streso atsiradimui, kuris gali paskatinti lėtinių ligų atsiradimą, tai galėtų sustabdyti Omega-3. O šiuolaikinio žmogaus Omega-3 ir Omega-6 balansas yra apie 1:20. Todėl svarbu valgyti daug jūrinės riebios žuvies arba vartoti žuvų taukus.

Žinokite savo ribas ir stenkitės jų neperlipti

Mes negalime būti visur vienu metu, todėl būkite sąžiningi su savimi ir paskirstykite savo laiką taip, kad tai netaptų jums iššūkiu ir savo tempu galėtumėte atlikti užduotis. Susiplanuokite savo darbus ir pramogas taip, kad visada liktų laiko rezervui, jeigu kas nors susiklostytų ne taip, kaip planavote.

Nedarykite kelių darbų vienu metu

Nors šiais laikais gana dažnai darbo skelbimuose pamatysime reikalavimą ar privalumą, gebėjimą vienu metu atlikti kelias užduotis, bet visa tai prieštarauja žmogaus prigimčiai. Nors šiandien tai jau tapo norma, pavyzdžiui, valgant dirbti kompiuteriu, skaityti elektroninį paštą ar planuotis dienotvarkę, tai nėra sveika mūsų organizmui, smegenys patiria šoką ir realiai nė vienas darbas nėra atliekamas patenkinamai. Kadangi, jei galvojate, daugiau kraujo patenka į smegenis, jei valgote – į virškinimo sistemą, jei sportuojate – į raumenis, tokiu būdu yra suaktyvinama tuo metu labiausiai reikalinga organizmo funkcija, o kraujo daugiau patekti į keletą vietų nėra galimybės, kadangi mūsų organizme jo tiek nėra.

Skirkite laiko „atsijungti“ nuo visko ir pailsėti

Laikas nuo laiko atsiribokite nuo stresinių situacijų, išjunkite kompiuterį, telefoną ir išeikite pasivaikščioti ar atlikite kokią kitą mėgstamą veiklą. Pasikalbėkite su artimaisiais, draugais, tai padės pašalinti sunkumo jausmą nuo krūtinės.

Kvėpuokite

Išmokite taisyklingai kvėpuoti: atsisėskite tiesiai ir giliai kvėpuokite, per nosį įkvėpkite, per burną iškvėpkite, ir tai darykite minutę, dvi ir su laiku vis didinkite tam skiriamą laiką. Taisyklingas kvėpavimas skatina atsipalaidavimą ir mažiną įtampą, taip pat turi kitų naudingų savybių sveikai mūsų kūno veiklai.

Gaukite magnio su maistu

Vartokite daugiau produktų, kuriuose gausu magnio, šis mineralas teigiamai veikia į stresą reaguojančią sistemą.

Gerkite arbatą

Juodoje ir žalioje arbatoje esančios medžiagos daro teigiamą poveikį nervų sistemai. Išgeriant bent 2 puodelius arbatos per dieną, galima sumažint neigiamą streso poveikį organizmui.

KMI skaičiuotuvas