Avokadas

Avokadas

Avokadas – Sveika.lt

Avokadas – vaisius daugiausiai auginamas Pietų Amerikoj, augantis ant lapuočių medžių kurie išauga iki 20 metrų aukščio. Kilmės vieta – vidurio Amerika, Meksika. Tai vienas vertingiausių vaisių pasaulyje. Jame gausu vitaminų (11 rūšių) ir mineralų (14 rūšių), tai pat yra baltymų (nuo 0,4 iki 4,4%), angliavandenių (iki 10%) ir riebalų (iki 32%). Avokadas valgomas kai yra pilnai sunokęs – paspaudus pirštu atsiranda duobutė, jei vaisius kietas –  palaikykite jį dieną ar keletą kambario temperatūroje ir jis sunoks, o jei ne, vadinasi derlius buvo nuimtas per anksti, tokiu atveju jis neturės dalies savo maistingųjų savybių. Prapjovus avokadą gali pasitaikyti, kad jis šiek tiek pajuodęs, bet tai tik reiškia, kad vaisius yra sunokęs. Paruoštą valgymui vaisių reiktų kuo greičiau suvartoti, nes jis greitai pajuosta ir išdžiūsta, taip prarasdamas didelę dalį savo naudingų medžiagų. Vertingiausi vaisiai tamsiai žalios ir gruoblėtos odelės. Avokadas skatina odos ir plaukų regeneraciją, kovoja su smulkiomis raukšlelėmis, todėl puikiai tinka kaukėms. Galima naudoti kaip profilaktinę priemonę prieš burnos ertmės vėžį. Nors vaisius labai kaloringas (100g. – 224kcal) ir riebus, bet jis puikiai tiks ir padės besilaikant dietos, dėl savo savybės tirpdyti nereikalingų riebalų perteklių. Jo sudėtyje mononesotieji riebalai daugiausiai susideda iš omega-9 ir oleino rūgšties.

Pats vaisius yra kriaušės formos, žalios spalvos, prapjovus randamas vienas didelis kauliukas, išauga 7-20cm ilgio, 7-10cm skersmens ir sveria  nuo 250 gramų iki 600 gramų. Avokadų derlius renkamas jiems dar neprinokus.

Avokdas puikiai tinka šaltiems užkandžiams, salotoms ar padažams. Vaisius greitai virškinimas, todėl neapkrauna skrandžio nereikalingu darbu.

Nauda žmogaus organizmui

  • Puikiai tinka širdies ir kraujagyslių ligų profilaktikai
  • Teigiamai veikia smegenis
  • Teigiamai veikia nervų sistemą
  • Gerina medžiagų apykaitą
  • Teigiamai veikia kepenis, saugo nuo riebalų kaupimosi
  • Tirpdo riebalų perteklių organizme
  • Mažina cukraus kiekį kraujyje
  • Gausu polinesočiųjų riebalų rūgščių, kurios mažina kraujo klampumą ir krešėjimą, gerina kraujagyslių sienelių elastingumą
  • Gausu vitaminų: A, B1, B2, B6, C, D, E, G, K
  • Daug kalio, kalcio, geležies, taip pat karotino, biotino ir lecitino

Avokadas ypač svarbu žmonėms kenčiantiems nuo didelio cholesterolio kiekio kraujyje, tyrimų metu žmonėms valgiusiems avokadą savaitę laiko kasdien, cholesterolio kiekis kraujyje vidutiniškai sumažėjo 17%, kitas svarbus faktas, kad sumažėjo  MTL (blogojo cholesterolio) ir trigliceridų, kurie abu yra susiję su širdies ligomis, o gerojo cholesterolio kiekis – padidėjo. Taigi tai turėtų tapti pagrindinė gydymosi priemonė žmonėms turintiems tokių problemų.